Przejdź do treści

Przedszkole 267 w Warszawie

PRZEDSZKOLE NR 267 W WARSZAWIE

STATUT  PRZEDSZKOLA  Nr 267

STATUT  PRZEDSZKOLA  Nr 267

               02-793  Warszawa ul. Małcużyńskiego 4

 Rada Pedagogiczna uchwala niniejszy statut na  podstawie :

1.Ustawy z dnia  14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe

 (tekst jednolity, Dz. U. z 2017 r.  poz. 59 i 949 )

2.Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.)

3.Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego

   (Dz. U.  z dn. 28 lipca 2017 r. poz. 1451)

4.Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z  dnia 14 lutego 2017 r.

   w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej ( Dz. U. z 2017 r. poz. 356 )

5.Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1643 )

6. Uchwała nr XXXIX/1031/2017 Rady m. st. Warszawy z dn. 19 stycznia  2017 r. w sprawie opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci w wieku do lat 5 i czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolach m. st. Warszawy.

7. Ustawa z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2016 r. poz. 1985 )

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1616 )

9. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. ( Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zm. )

Rozdział 1.  

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

§ 1     

1.  Przedszkole nosi nazwę: 

 Przedszkole Nr 267

02 – 793 Warszawa

ul. Małcużyńskiego 4

2. Przedszkole Nr 267 w Warszawie jest przedszkolem publicznym, do  którego

uczęszczają  dzieci, które od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym w którym        kończą 3 lata do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 7 lat.

3.Organem prowadzącym przedszkole jest Dzielnica Ursynów m. st.  Warszawy z siedzibą           

   Al. KEN 61, 02-777 Warszawa.

4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.

5. Przedszkole działa jako jednostka budżetowa.

6. Na pieczęciach i stemplach używana jest ustalona nazwa w pełnym brzmieniu

    Przedszkole Nr 267 

    02-793 Warszawa

    ul. Małcużyńskiego 4

7. Dopuszczalne jest używanie skrótu nazwy  przedszkola –  P 267  

8. Logo przedszkola

 
  

9. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

1) rodzicach dziecka: oznacza to również prawnych opiekunów dziecka oraz osoby

   ( podmioty ) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,

2) Ustawie Prawo oświatowe oznacza to Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe

    ( Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949 )

3) Karcie Nauczyciela oznacza Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela

    ( Dz. U.  z 2014 r. poz. 191 ze zm. )

Rozdział 2.      

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 2

1.Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a także innych aktów wykonawczych, w szczególności z ustawy Prawo oświatowe.

2Prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie realizując cele i zadania wynikające z  podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

3. Rozwija i podtrzymuje zainteresowania dziedzictwem, kulturą i tradycją: lokalną, regionalną, narodową.

4. Pielęgnuje wartości językowe i religijne  poprzez:

    1)  podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej

         oraz własnej historii i kultury realizując zajęcia i programy z zakresu

          wychowania społeczno– moralnego w tym:

         – podtrzymywanie i rozwijanie więzi rodzinnych,

         – wychowanie patriotyczne,

         – wyrabianie nawyku kultury ekologicznej;

     2) prowadzenie zajęć z katechezy zgodnie z organizacją pracy przedszkola.

5. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całkowitego rozwoju dziecka realizowane poprzez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.

6. Zadania przedszkola:

1)  wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze tego rozwoju,

2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,

3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,

4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwiają im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,

5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,

6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,

7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

8) przygotowanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m. in. Z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,

9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,

10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,

11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,

12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,

13) kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości do zrozumienia na tym etapie rozwoju,

14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,

15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,

16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego,

17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęć poznawania innych kultur,

18) przedszkole udziela i organizuje wychowankom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną polegającą na rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie i umożliwieniu ich zaspakajania,

18.1 korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i bezpłatne,

18.2 pomocy pedagogiczno-psychologicznej w przedszkolu udzielają nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w placówce zadania z tego zakresu, w szczególności psycholodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni,

18.3 potrzeba objęcia dziecka pomocą w przedszkolu wynika w szczególności z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, zagrożenia niedostosowanie społecznym, zaburzeń zachowania lub emocji, ze szczególnych uzdolnień, ze specyficznych trudności w uczeniu się, z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych, choroby przewlekłej, sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych, z zaniedbań środowiskowych oraz trudności adaptacyjnych,

18.4 w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych, zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, porad i konsultacji,

18.5 w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom wychowanków i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

Rozdział 3.  

ORGANY    PRZEDSZKOLA

§ 3

1. Zgodnie z ustawą organami przedszkola są:

1) Dyrektor przedszkola,

2) Rada Pedagogiczna,

3) Rada  Rodziców.

Każdy z organów działa zgodnie z ustawą Prawo oświatowe, Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców funkcjonują według odrębnych regulaminów  uchwalonych przez te organy, a regulaminy te nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym Statutem.

Dyrektor Przedszkola

2. Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Kieruje działalnością placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

3. Dyrektor decyduje w sprawach :

 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników placówki,

           2)  przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki,

  3)  występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników przedszkola.

4. Dyrektor przedszkola w szczególności:

1)  sprawuje nadzór pedagogiczny na zasadach określonych w odrębnych przepisach ,

2) sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

3) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, przygotowuje i przeprowadza posiedzenia Rady Pedagogicznej oraz realizuje jej uchwały,

wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa, przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informację o działalności placówki,

4)  dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanych przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców i podnosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, gospodaruje majątkiem przedszkola i dba o powierzone mienie,

5) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i   nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę,

6) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,

7) stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,

9) może w drodze decyzji skreślić wychowanka z listy na podstawie Uchwały Rady Pedagogicznej; nie może tego uczynić w przypadku wychowanka objętego obowiązkiem szkolnym,

10)   nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej przez

nauczycieli i ponosi odpowiedzialność za właściwe jej prowadzenie i przechowywanie, zapewnia ochronę danych osobowych będących w posiadaniu przedszkola,

11) sporządza projekt organizacyjny przedszkola i przedstawia go  do zatwierdzenia organowi prowadzącemu oraz do zaopiniowania Kuratorium Oświaty i związkom zawodowym,

12)  powołuje zespoły zadaniowe do realizacji zadań statutowych przedszkola, ustala z    Radą Pedagogiczną przydział nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego,

13) w wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z Radą  Pedagogiczną, Radą Rodziców oraz organem prowadzącym  i organem sprawującym nadzór pedagogiczny,

 14)  dyrektor  wspólnie z Radą Pedagogiczną  zatwierdza  projekty planów przedszkola,        innowacji i eksperymentów pedagogicznych, a także kontroluje  ich realizację,

 15) współdziała z jednostką samorządu terytorialnego w zakresie realizacji  zadań      wymagających takiego współdziałania,

16) wykonuje zadania związane z awansem zawodowym nauczycieli, w tym nadaje   stopień awansu nauczyciela kontraktowego,

17) dopuszcza do użytku programy wychowania przedszkolnego zgodnie z procedurą przyjętą w placówce,

18) współdziała z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,

19) powierza, po pozytywnym zaopiniowaniu przez organ prowadzący i Radę Pedagogiczną dodatkowe stanowiska kierownicze w przedszkolu,

20) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i doskonaleniu zawodowym,

21) w przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go wicedyrektor,

 22) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

5. Dyrektor odpowiada za:

1) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,

      2) sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjno –gospodarczą przedszkola,

          3) rozpatrywania spraw osobowych pracowników przedszkola,

          4) organizowania  przeglądu technicznego przedszkola oraz prac konserwacyjno – remontowych,

          5) organizowania okresowych inwentaryzacji majątku przedszkola,

          6) administrowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie  z ustalonym regulaminem,

          7) zapewnienia pomocy pracownikom w realizacji ich zadań oraz ich

              doskonalenia zawodowego, służącego rozwojowi placówki,

          8) określania zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie   z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu  ku temu niezbędnych  warunków,

           9) tworzenia regulaminów porządkujących pracę przedszkola związanych z Kodeksem Pracy i Kartą Nauczyciela,

10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka,

      11) wykonywanie obowiązku związanego z Systemem Informacji Oświatowej,

12) kształtowanie twórczej atmosfery pracy w przedszkolu, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych,

7. Dyrektor przedszkola we  współpracy z innymi nauczycielami wykonuje następujące zadania :

        1) organizuje i przeprowadza ewaluację wewnętrzną pracy przedszkola,

 2) inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań

       w zakresie jakości pracy przedszkola oraz w podejmowaniu

       nowatorstwa pedagogicznego,

 3) opracowuje program rozwoju przedszkola wykorzystując wyniki 

       ewaluacji wewnętrznej,

        4) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny

      ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

          8. Dyrektor przedszkola nadzoruje  jakość pracy przedszkola poprzez hospitacje polegające na obserwacji wiedzy, umiejętności  i postaw dzieci jak również pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej nauczycieli.

Rada Pedagogiczna

 9. W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, będąca kolegialnym organem przedszkola.

10. W  skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor przedszkola będący przewodniczącym Rady Pedagogicznej i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.

11. W zebraniach rady mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

12. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:

     1) uchwala regulamin swojej działalności,

     2) zatwierdza plan pracy przedszkola na każdy rok szkolny,

     3) podejmuje uchwały w sprawie koncepcji pracy przedszkola oraz innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców,

      4) podejmuje uchwały w sprawach skreślenia dziecka z listy przedszkola,

      5) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,

      6) uchwala statut przedszkola i wprowadzane zmiany do statutu,

      7) ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu      doskonalenia pracy placówki.

13. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:

1)     opiniuje organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć oraz ramowy rozkład dnia w przedszkolu,

2)     opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego, oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

3)     opiniuje wnioski dyrektora o przyznawanie nauczycielom odznaczeń, nagród  i innych wyróżnień,

4)     opiniuje projekt planu finansowego,

5)     opiniuje pracę dyrektora przedszkola przy ustalaniu jego oceny pracy zgodnie z Kartą Nauczyciela,

6)     wydaje opinie na okoliczność powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący w przypadku jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat, albo w drodze konkursu nie wyłoni się kandydat,

7)     wydaje opinie na okoliczność powierzenia stanowiska wicedyrektora przedszkola.

14. Rada Pedagogiczna ponadto:

1) przygotowuje projekt zmian (nowelizacji) do statutu i upoważnia dyrektora do obwieszczenia tekstu statutu,

2) może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innych funkcji kierowniczych do odpowiedniego organu,

3) uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola,

4) wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko dyrektora przedszkola,

5) ustala regulamin swojej działalności.

15. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej organizowane są przed  rozpoczęciem roku szkolnego, w trakcie roku, po zakończeniu rocznych zajęć, w miarę bieżących potrzeb.

16. Zebrania rady mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

17. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.

18. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane w formie elektronicznej z wykorzystaniem technologii informatycznej zabezpieczającej selektywny dostęp do protokołów oraz rejestrator historii zmian i ich autorów a także w sposób  umożliwiający sporządzenie protokołów w formie papierowej;

1) w terminie 10 dni od zakończenia roku szkolnego dokonuje się wydruku papierowego ze wszystkich protokołów

2)ostemplowane i osznurowane dokumenty przechowuje się w archiwum.

19. Rada Pedagogiczna wyraża swoje stanowisko– decyzje, wnioski, opinie w formie uchwał.

20. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów.

21. Osoby biorące udział w zebraniach Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników placówki.

Rada  Rodziców

22.  Rada Rodziców  jest organem społecznym przedszkola i stanowi  reprezentację  rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.

23.  Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola, który określa  szczegółowo:

1)     tryb wyborów do Rady Rodziców,

2)     wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,

3)     zasady wydatkowania funduszu rady.

24. Członkowie Rady Rodziców wybierani są spośród  ogółu rodziców, co najmniej 7 przedstawicieli wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci uczęszczających do placówki, wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu w każdej  grupie wiekowej, w każdym roku szkolnym,  w    sposób tajny. 

 25. Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego placówkę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, do Rady Pedagogicznej, do dyrektora przedszkola z wnioskami  i opiniami  dotyczącymi wszystkich spraw  przedszkola.

26. Do kompetencji Rady Rodziców należy:

1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego placówki,

2) opiniowanie programu i harmonogramu efektywności kształcenia,

3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora,

4) opiniowanie pracy nauczyciela, który składa wniosek  na kolejny stopień awansu zawodowego.

 27. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności Rady Rodziców a fundusze te mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców; do założenia i likwidacji tego rachunku uprawnione są osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców.

28. Rada Rodziców może inicjować i organizować formy bezpośredniej pomocy     dotyczącej bieżącej działalności przedszkola.

 29. Zasady współdziałania poszczególnych organów określają regulaminy działalności tych organów, które gwarantują każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą, zapewniają bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.            

30. Regulaminy działalności organów przedszkola nie mogą być sprzeczne ze Statutem Przedszkola.

31.Organy przedszkola spotykają się w sytuacjach wymagających podjęcia wspólnej decyzji:

1) każdy z organów dysponuje możliwością zwołania wspólnego  spotkania,

2) osobą informującą o wszystkich spotkaniach, kontaktach jest dyrektor przedszkola lub osoba wyznaczona,

3) w przypadku powstałych konfliktów, problemów prowadzone będą rozmowy negocjacyjne, a mediatorem będzie osoba wybrana przez ww. organy w głosowaniu jawnym.

32.W przypadku powstania sporu między Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców  organem rozstrzygającym jest dyrektor przedszkola.

33. Od rozstrzygnięć dyrektora każda ze stron może odwołać się do organu prowadzącego.

34.  Spór między dyrektorem a Radą Pedagogiczną lub Radą Rodziców rozstrzyga organ prowadzący w uzgodnieniu z organem nadzorującym.

1)     jeżeli wypracowane rozwiązanie nie satysfakcjonuje zainteresowanych stron, rozstrzygający głos ma wizytator sprawujący nadzór  pedagogiczny.

35. Tryb rozwiązywania sporów między organami:

1)    indywidualne rozmowy,

2)    nadzwyczajne posiedzenia Rady Pedagogicznej zwołane na wniosek dyrektora lub   Rady Pedagogicznej w ciągu pięciu dni od złożenia wniosku,

3)   nadzwyczajne posiedzenia  Rady Pedagogicznej zwołane na wniosek dyrektora lub rady pedagogicznej z udziałem organu  sprawującego nadzór pedagogiczny w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku,

4)   w przypadku nie rozstrzygnięcia sporu należy złożyć odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub do organu prowadzącego.

36. Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców  lub rodzice powinni dążyć do  polubownego załatwiania sporów pomiędzy sobą  w toku:

1) indywidualnej rozmowy nauczyciela z rodzicami,

2) indywidualnej rozmowy nauczyciela z rodzicami z udziałem dyrektora,

3) zebrania z rodzicami na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu 14 dni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola lub w ciągu 30 dni z udziałem organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Rozdział 4.

ORGANIZACJA  PRZEDSZKOLA

§ 4

1. Przedszkole jest placówka publiczną, nieferyjną.

§ 5

1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci w/g. zbliżonego wieku. Zasady doboru dzieci mogą być rozszerzone  w/g potrzeb, uzdolnień  lub zainteresowań.

2. Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 25. Przekroczenie tej liczby uzasadnia się potrzebami społecznymi a zwiększona liczba dzieci w poszczególnych oddziałach dokonywana jest za zgodą nauczycieli.

3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 2.

§ 6

1. Praca opiekuńczo –wychowawcza i edukacyjna prowadzona jest w oparciu o programy wychowania przedszkolnego dopuszczone do użytku w przedszkolu przez dyrektora na wniosek nauczyciela.

2.Wykaz realizowanych przez przedszkole programów znajduje się w dokumentacji  kancelaryjnej.

3. W przedszkolu i w grupie przedszkolnej wyboru programu wychowania przedszkolnego dokonuje nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem lub osoba prowadząca zajęcia dodatkowe, uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci.

4. Program wychowania przedszkolnego opracowany przez nauczyciela lub osobę prowadzącą zajęcia dodatkowe samodzielnie lub z wykorzystaniem  programów wpisanych do wykazu, może zostać dopuszczony do użytku w przedszkolu, po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu.

5. Program wychowania przedszkolnego do realizacji w przedszkolu jak i  w poszczególnych oddziałach dopuszcza dyrektor.

6. Cofnięcie dopuszczenia do użytku przedszkolnego programu lub podręcznika może nastąpić w przypadku :

 1) utraty aktualności lub przydatności dydaktycznej,

      2) na wniosek podmiotu posiadającego tytuł prawny do programu lub podręcznika.

7Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

8. Nauczanie i wychowanie w  przedszkolu jest bezpłatne.

9. Czas trwania zajęć  takich jak zajęcia umuzykalniające, nauka języka obcego, nauki religii, gimnastyka korekcyjna i innych  jest dostosowany do możliwości rozwojowych  dzieci i wynosi:

1 ) z dziećmi w wieku 3 – 4 lata około 15 minut.

2 ) z dziećmi w wieku 5 – 6  lat około 30 minut.

11. W czasie trwania zajęć odpowiedzialność za powierzoną  grupę dzieci ponosi osoba prowadząca te zajęcia.

12. Każda z osoba prowadzących zajęcia zobowiązana jest do prowadzenia dokumentacji tych zajęć.

13. Nauczyciel prowadzi dokumentacje pedagogiczną dotyczącą oddziału, w którym pracuje zgodnie z odrębnymi przepisami  – są to następujące dokumenty: 

    1)    dziennik zajęć w przedszkolu – dokumentuje się w nim przebieg  pracy dydaktyczno – wychowawczej z dziećmi w danym roku szkolnym, do dziennika wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona dzieci i inne niezbędne informacje dotyczące dziecka w/g instrukcji, tytuły realizowanych programów dydaktyczno – wychowawczych, stosowny zapis o przeprowadzonych zajęciach z dziećmi – grupowych i indywidualnych i godziny pracy nauczyciela (potwierdzone własnoręcznym podpisem) oraz dokładną obecność dzieci w danym dniu w przedszkolu,

    2)   plan miesięczny na dany miesiąc korelujący z programem rocznym i innymi programami, które są  realizowane w danej grupie wiekowej,

    3)   arkusze obserwacji  dzieci,

    4)   arkusze diagnostyczne osiągnięć edukacyjnych dzieci,

    5)   konspekty – w przypadku nauczycieli rozpoczynających pracę,

    6)   w uzasadnionych przypadkach program wychowawczo- naprawczy dla danej grupy,

    7)   dokumentację dotyczącą awansu zawodowego nauczyciela,

    8)   dokumentację współpracy z rodzicami

    9)   stosowną dokumentację wynikającą z prowadzenia oddziału „dzieci spełniających    obowiązek przedszkolny”

  10)  ewidencja pozaksięgowa pomocy dydaktycznych i zabawek w grupie.

14. Specjaliści zatrudnieni w przedszkolu prowadzą dziennik, do którego wpisują plan swoich zajęć i zajęcia prowadzone z poszczególnymi dziećmi.

15. Psycholog i logopeda  prowadzi wykaz dzieci zakwalifikowanych do korzystania  z różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej i logopedycznej.

16. Specjaliści prowadzą dla dzieci objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną stosowną dokumentację obowiązująca w przedszkolu.   

17. Przedszkole spełnia zadania opiekuńcze dostosowane odpowiednio do wieku dziecka  i potrzeb środowiska, uwzględniając obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny w przedszkolach publicznych.

18. Przedszkole organizuje  zajęcia  poza terenem przedszkola  zgodnie z   obowiązującymi przepisami BHP (zeszyt wyjść, karta wycieczki).

19. Przedszkole może organizować dla dzieci różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.

Mają one na celu:

1)     poznawania kraju, miast, regionu, środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;

2)     zdobywanie i poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;

3)     wspomaganie rodziny i przedszkola w procesie wychowania;

4)     upowszechnianie wśród dzieci zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody;

20.  Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.

21. Zapewnienie opieki i bezpieczeństwa przez przedszkole dzieciom podczas wycieczek i imprez odbywa się zgodnie z określonymi zasadami, które regulują odrębne przepisy i procedury spacerów i wycieczek.

22. Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez przedszkole, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor przedszkola.

23. Dyrektor przedszkola wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych przedszkola o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.

24. Opiekunem wycieczki lub imprezy jest nauczyciel albo po uzyskaniu zgody dyrektora przedszkola inna pełnoletnia osoba.

25. Opiekun  wycieczki w szczególności:

1)     sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi,

2)     współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,

3)     sprawuje nadzór nad dziećmi, ze szczególnym uwzględnieniem zasad  bezpieczeństwa,

4)     wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.

26. Działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki, w tym koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia kierowników i opiekunów wycieczek lub imprez może być finansowana ze środków pozabudżetowych a  w szczególności :

        1) z odpłatności rodziców dzieci biorących udział w wycieczce lub w imprezie,

        2) ze środków przekazanych przez Radę Rodziców, a także osoby fizyczne i prawne.

27. Dyrektor przedszkola zobowiązany jest sprawdzić dokumentację autokaru    wyjeżdżającego z dziećmi na wycieczkę oraz w razie potrzeby wezwać policję.

28. Przedszkole organizuje na terenie placówki koncerty muzyczne, inscenizacje teatralne, spotkania z twórcami kultury i sztuki.

29. Formy edukacyjne opisane w ustępie 19 i 28 opłacane są przez rodziców wychowanków.  

§ 7

1. W przedszkolu łącznie jest  siedem  oddziałów.

2.  Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 175.

3. Liczba oddziałów w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych placówki może ulec zmianie.

  1. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:

      1)    siedem  sal do zajęć dla poszczególnych oddziałów

2)    pokój  metodyczny

3)    pokój wielofunkcyjny do pracy indywidualnej z dzieckiem prowadzonej

       przez specjalistów: psychologa i  logopedę, do  rozmów z rodzicami

4)   ogród z placem zabaw

      5)   sześć  szatni dziecięcych

      6)   kuchnię wraz z zapleczem

      7)   pomieszczenia administracyjne

      8)   magazyny

      9)   piwnice.

  1. Dzieci korzystają z codziennego pobytu na powietrzu w ogrodzie przedszkolnym  wyposażonym w  sprzęt sprzyjający ich aktywności ruchowej i zapewniający im bezpieczeństwo i rekreację.

 § 8.

1.  Szczegółową organizację wychowania i opieki w roku szkolnym określa arkusz organizacji pracy przedszkola opracowany przez dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną zatwierdzony przez organ prowadzący po zaopiniowaniu przez Kuratorium Oświaty.

2. Arkusz organizacyjny przedszkola w danym roku szkolnym określa:

     1)  liczbę oddziałów

     2)  czas pracy poszczególnych oddziałów

     3)  liczbę pracowników przedszkola  (etatów) w tym pracowników zajmujących        

          stanowiska kierownicze

     4) ogólną liczbę godzin  pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ  

         prowadzący przedszkole

     5)  ogólną liczbę godzin pracy.

                                                   § 9.

1.  Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców lub prawnych opiekunów.

1) Proporcje zachowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeni tygodniowym:

a) co najmniej jedną piąta czasu przeznacza się na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie przy niewielkim udziale nauczyciela)

b) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku dzieci młodszych jedną czwartą czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, ogrodnicze itp.)

c) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane w/g wybranego programu wychowania przedszkolnego.

2.  Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

5)     Ramowy rozkład dnia:

1)  godziny ranne  7.00 – 9.00

 a)  przychodzenie dzieci  godz. 7.00 – 8.15,

 b)  w miarę możliwości kontakty indywidualne z rodzicami,

 c)  różne sytuacje edukacyjno-wychowawcze organizowane, gry i zabawy dzieci przy stolikach i w kącikach,

 d)  zajęcia organizowane przez nauczyciela o charakterze indywidualnym lub w małych zespołach ze szczególnym uwzględnieniem pracy i zabawy w kącikach zainteresowań,

 e)  zabawy integrujące grupę ,

 f)   ćwiczenia poranne lub zabawa ruchowa z wybranym elementem,

 g)  zabiegi higieniczno – zdrowotne.

 h)   ŚNIADANIE  godz. 9.00 – 9.30

       2)   godziny przedpołudniowe 9.30 – 12.00

 a)  zabawy i zajęcia edukacyjno – wychowawcze organizowane wg programu wychowania przedszkolnego kierowane lub inspirowane przez nauczyciela z różnymi   formami aktywności dzieci  często uwzględniające propozycje  dzieci,

 b)  spacery, wycieczki krótsze, zabawy i zajęcia w ogrodzie przedszkolnym, rozwijające sprawność ruchową,

 c)  zabawy, gry o charakterze sportowym,

 d)  zabiegi higieniczno – zdrowotne,

e)  OBIAD  godz. 12.00 – 12.30

      3)  godziny wczesne  popołudniowe 12.30 – 15.15

a) odpoczynek na leżakach  dzieci  3 – letnie i 4 – letnie godziny 12.30  do 14.30,

b) zajęcia o charakterze relaksacyjnym,

c) słuchanie tekstów literackich,

d) dowolna działalność np. plastyczna,

e) praca indywidualna dziećmi  z uwzględnieniem działań profilaktycznych stymulujących, kompensacyjnych i korekcyjnych (praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach wyrównujących lub z uzdolnionym),

f) zabiegi higieniczno – zdrowotne, 

h ) PODWIECZOREK  14.30 -15.00

      4)  godziny  popołudniowe  15.00 – 17.00

  a)  zabawy  ruchowe z wybranym elementem również ze śpiewem,

  b) swobodna działalność dzieci, zabawy dowolne i tematyczne w kącikach zainteresowań,

c)  zabawy w ogrodzie przedszkolnym,

d)  spotkania indywidualne z rodzicami,

e)  rozchodzenie się dzieci

§ 10

1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

2. Dzienny czas pracy przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora.

3. Podstawa programowa realizowana jest w godzinach  8.00 – 13.00

4. Przedszkole czynne jest w godzinach 7.00-17.30 (10,5 godz. dziennie), od poniedziałku do piątku, zgodnie z potrzebami rodziców.

5. W okresie zmniejszonej frekwencji nauczycieli lub dzieci dopuszcza się zmniejszenie godzin pracy w poszczególnych oddziałach lub ograniczenie liczby oddziałów.

6. Przerwy w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora   i rady pedagogicznej.

7. Przerwa w pracy wykorzystywana jest na:

1)  przeprowadzenie niezbędnych remontów i gruntownych porządków, 

     2)  urlopy pracowników pedagogicznych i administracyjno -obsługowych.

8. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami, decyzję o możliwości

     przedłużenia pobytu dziecka 6- letniego podejmuje dyrektor  przedszkola

     po zasięgnięciu opinii Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej.

9. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami

10. Zasady odpłatności za korzystanie  z wyżywienia dzieci i pracowników:

      1) koszty wyżywienia dziecka pokrywane są przez rodziców lub prawnych opiekunów zgodnie z ustaloną przez dyrektora stawką żywieniową

      2) w przedszkolu istnieje możliwość korzystania przez dzieci  z  dwóch lub trzech  posiłków

      3) za jeden posiłek pobierana jest opłata w wysokości 50% stawki  żywieniowej dziennej, za dwa posiłki pobierana jest opłata w wysokości 80% stawki żywieniowej dziennej(śniadanie, obiad) oraz 70% stawki żywieniowej dziennej (obiad, podwieczorek)

      4) w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu rodzicom przysługuje zwrot należności za wyżywienie, za każdy dzień nieobecności  z wyłączeniem, pierwszego dnia nieobecności, jeśli  pierwszy dzień nieobecności nie został zgłoszony

       5) wysokość kosztów wyżywienia może ulec zmianie w zależności od cen żywności na rynku

       6) rodzice lub opiekunowie wnoszą odpłatność za żywienie dziecka każdego miesiąca z góry w ustalonych dniach gotówką lub przelewem na wskazane konto bankowe przedszkola

       7) pracownicy pedagogiczni przedszkola płacą za wyżywienie zgodnie z     obowiązującymi przepisami.

11. Przedszkole jest jednostką budżetową, pobierane środki finansowe od rodziców w przedszkolu są odprowadzane na konta do banku.

12. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:

1)     do przedszkola przyprowadzane są tylko dzieci zdrowe, w przypadku zachorowania w przedszkolu rodzice zobowiązani są do natychmiastowego odbioru dziecka po informacji otrzymanej od nauczyciela, który ma obowiązek niezwłocznie powiadomić rodziców o zaobserwowanych, niepokojących sygnałach dotyczących stanu zdrowia wychowanka,

2)     czas przyprowadzania i odbierania dzieci musi być zgodny z ramowym rozkładem dnia,

3)     przyprowadzanie i odbieranie dzieci odbywa się w sali bądź ogrodzie bezpośrednio od nauczycieli danego oddziału,

4)     w przypadku odbierania dziecka przez inne osoby niż rodzice należy wypisać stosowne upoważnienie do odbioru dziecka, a osoba upoważniona musi posiadać przy sobie dowód tożsamości i okazać go nauczycielowi, upoważnienie powyższe musi być podpisane przez obydwoje rodziców,

5)     przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej wskazuje, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa ( osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających itp.)

6)     o każdym przypadku odmowy wydania dziecka niezwłocznie informowany jest dyrektor bądź jego zastępca, jak również rodzice,

7)     w przypadku nie odebrania dziecka do godz. 17.30 nauczycielka kontaktuje się telefonicznie z rodzicami; jeśli pod wskazanymi numerami telefonów nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców i osób upoważnionych do odbioru dziecka  nauczyciel powiadamia dyrektora i najbliższy komisariat policji,

8)     jeśli sytuacja będzie się powtarzać dyrektor podejmuje następujące działania:

rozmawia z  rodzicami lub wystosowuje do nich list, występuje z wnioskiem do sądu rodzinnego i nieletnich w celu zbadania sytuacji rodzinnej wychowanka;

9)     życzenia rodzica dotyczące nie odbierania dziecka przez drugiego rodzica musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe ( ograniczenie lub pozbawienia praw rodzicielskich )

Rozdział 5. NAUCZYCIELE  I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

        § 11.

1. W przedszkolu zatrudniony jest : dyrektor, wicedyrektor, nauczyciele, kierownik ds. gospodarczych, pracownicy obsługi zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym.

2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników przedszkola określają odrębne przepisy.

3. Każdy pracownik zobowiązany jest do przestrzegania  obowiązujących    wewnętrznych przepisów.

4. Szczegółowy przydział czynności dla każdego pracownika zawiera jego teczka osobowa.

5. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze godzin nie może przekraczać 40 godzin w tygodniu.

6. Nauczycielom za przepracowane godziny zastępcze można udzielić dni wolnych od pracy jeżeli będzie to możliwe .

7. Praca nauczyciela podlega ocenie; sposób i częstotliwość dokonywania oceny określają odrębne przepisy.

8. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności nauczyciela.

9.W związku z pełnieniem obowiązków służbowych nauczyciel objęty jest  ochroną przewidzianą dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w kodeksie karnym.

10. Zadania wicedyrektora:

1)     współdecydowanie w sprawach, do jakich został upoważniony przez dyrektora przedszkola;

2)     sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami, w tym:

a)     prowadzenie obserwacji zajęć nauczycieli, kontrolowanie dokumentacji pedagogicznej;

b)     przygotowywanie projektów ocen nauczycieli i ocen dorobku zawodowego za okres stażu dla wskazanych przez dyrektora nauczycieli;

c)     opracowywanie na potrzeby dyrektora i Rady Pedagogicznej wniosków z nadzoru pedagogicznego;

           d) kontrolowanie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;

           e) nadzór nad prawidłowością realizacji zadań zleconych nauczycielom.

3)     wykonywanie prac biurowych związanych z bieżącą działalnością przedszkola;

4)     zastępowanie dyrektora na czas jego nieobecności w placówce;

5)     reprezentowanie przedszkola na zewnątrz w przypadku nieobecności dyrektora;

6)     wykonywanie innych zadań bieżących zleconych przez dyrektora przedszkola.

11. Zadania nauczyciela

1) Planowanie i bezpośrednie realizowanie z dziećmi zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, ponoszenie odpowiedzialności za ich jakość.

            a) znajomość podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowe.

2)  Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci, rozwijanie ich zdolności i zainteresowań.

3)  Planowanie własnego rozwoju zawodowego oraz branie czynnego udziału w  pracach Rady Pedagogicznej i realizowanie jej uchwał.

4)  Przygotowywanie się do zajęć, samokształcenie i doskonalenie zawodowe.

5)  Korzystanie z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora i Rady Pedagogicznej oraz z wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek  i instytucji oświatowych i naukowych.

6)  Prowadzenie obserwacji pedagogicznej i jej dokumentowanie.

7) Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc  psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną oraz współpraca z  wyspecjalizowanymi w tym zakresie placówkami.

8) Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej dotyczącej oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami.

9) Współpraca z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci w ramach organizowanych spotkań  indywidualnych, grupowych, w czasie dni otwartych, w czasie zajęć otwartych, wymiana poglądów, informacji na tematy dotyczące całej grupy jak i indywidualnych dzieci.

10) Bieżące informowanie rodziców o rozwoju, postępach i trudnościach wychowawczych dzieci.

11) Otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka i utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami w celu:

 a)   poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka,

 b)   ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,

      c)   włączenie ich w działalność przedszkola.

12) Informowanie rodziców poprzez wywieszanie na tablicach danej grupy zadań dydaktyczno – wychowawczych, tekstów wierszy i piosenek oraz bieżących informacji.

13) Prowadzenie aktualnej wystawki z prac plastycznych dzieci.

14) Współpraca z rodzicami w organizowaniu uroczystości przedszkolnych  i innych prac związanych z działalnością przedszkola i danej grupy.

15) Wykonywanie prac dodatkowych przydzielonych na Radzie Pedagogicznej na dany rok szkolny.

16) Przygotowanie  na piśmie  dwa razy w roku raportu ewaluacyjnego z pracy z  uwzględnieniem realizacji treści opiekuńczo – wychowawczo – edukacyjnych uwzględniających osiągnięcia dzieci.

17) Pełne i aktywne uczestnictwo w tworzeniu programów i planów pracy dla przedszkola.

18) Pełne i aktywne uczestnictwo w ewaluacji  pracy przedszkola.

19) Stałe podnoszenie jakości pracy własnej i przedszkola.

20) Przestrzeganie przepisów BHP i P. POŻ. Uczestniczenie w szkoleniach z tego zakresu.

21) Wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji przedszkola.

12. Zadania  logopedy

1)     Przeprowadzanie badań przesiewowych pod kątem poprawności  wymowy  i wytypowanie dzieci do pracy indywidualnej.

2)     Diagnoza dzieci z grup młodszych pod kątem wad wymowy  (w miarę potrzeb).

3) Prowadzenie systematycznych ćwiczeń logopedycznych z wytypowanymi dziećmi.

4)  Stały  kontakt z rodzicami dzieci wymagających intensywnych ćwiczeń – instruktaż  dla rodzica do pracy z dzieckiem w domu.

5) Instruktaż dla nauczycielek dotyczący prostych ćwiczeń logopedycznych.

6) Prowadzenie profilaktyki ćwiczeń logopedycznych we wszystkich  grupach przedszkolnych.

7) Stały kontakt z psychologiem przedszkolnym i współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną.

 8) Opieka nad gabinetem logopedycznym i jego wyposażeniem. 

 9) Dbałość o estetyczny wygląd gabinetu i opieka nad zgromadzonymi tam materiałami i pomocami dydaktycznymi.

10) Prowadzenie wymaganej dokumentacji pedagogicznej – logopedycznej.

11) Organizowanie i prowadzenie pogadanek dla nauczycielek i rodziców dotyczących rozwoju mowy.

13. Zadania kierownika gospodarczego

1)  Kierowanie pracą podległego personelu ( kucharki, pomoce kuchenne, woźne, dozorcy).

2) Sprawowanie opieki nad wszystkimi pomieszczeniami i sprzętem  w przedszkolu.

3)  Załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności zgodnie  z przepisami BHP i Ppoż. pomieszczeń i sprzętu znajdującego się na terenie przedszkola (remonty, konserwacje).

4)  Zaopatrywanie przedszkola w artykuły gospodarcze oraz inne przedmioty i sprzęt wynikające z potrzeb placówki.

5)  Skrupulatne  przestrzeganie przepisów dotyczących dokonywania wszelkich operacji finansowych.

6) Uczestniczenie w razie potrzeby w ogólnych zebraniach rodzicielskich, naradach roboczych, posiedzeniach Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.

7) Obliczanie odpłatności za żywienie dziecka w przedszkolu, sprawdzanie zgodności dzienników z własną dokumentacją.

8) Przyjmowanie od rodziców odpłatności za żywienie dziecka w przedszkolu.

9) Oznakowanie środków trwałych.

10) Prowadzenie ksiąg inwentarzowych.

11) Przestrzeganie zasady jednoosobowej odpowiedzialności materialnej za środki  finansowe i magazyny.

12) Prowadzenie magazynów, sprawozdań, opłat za przedszkole techniką  komputerową.

13) Podnoszenie swoich kwalifikacji dotyczących wykorzystywania w pracy  programów komputerowych.

14) Śledzenie przepisów i aktów prawnych dotyczących wykonywanych zadań.

15) Przestrzeganie przepisów  BHP i Ppoż.

16) Wykonywanie innych prac poleconych przez dyrektora wynikających z  organizacji pracy w przedszkolu.

14. Zadania intendenta

1) Przestrzeganie norm wydatków na żywienie i przestrzeganie prawidłowego wykorzystania dziennej stawki żywieniowej.

2) Codzienne wydawanie produktów żywnościowych.

3) Sporządzanie codziennych i dekadowych jadłospisów.

4) Nadzorowanie pracy w kuchni przy sporządzaniu posiłków oraz przy przydzielaniu porcji żywieniowych dzieciom i personelowi.

5) Przestrzeganie przyrządzania smacznych, zdrowych, kalorycznych i podanych estetycznie posiłków.

6) Kontrolowanie rozkładanych porcji żywieniowych dzieciom w grupach przez nauczycielki i personel obsługowy.

7) Przestrzeganie dat ważności produktów.

8) Dbanie o prawidłowe wyposażenie i stan higieniczny magazynów żywieniowych zgodny z normami HACCP.

9) Prowadzenie magazynów i dokumentacji magazynowej zgodnie z  obowiązującymi przepisami.

10) Przestrzeganie zasady jednoosobowej odpowiedzialności materialnej za artykuły żywieniowe w magazynach.

11) Prowadzenie magazynów, sprawozdań,  raportów żywieniowych, rozliczenie przychodów i rozchodów techniką  komputerową.

12) Podnoszenie swoich kwalifikacji dotyczących  wykorzystywania w pracy programów komputerowych.

13) Śledzenie przepisów i aktów prawnych dotyczących wykonywanych zadań.

14) Przestrzeganie przepisów BHP i Ppoż.

15) Wykonywanie innych prac poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy w przedszkolu.

15.  Zadania  kucharza

1) Punktualne przyrządzanie zdrowych i kalorycznych posiłków.

2)     Przyjmowanie produktów z magazynu , kwitowanie ich odbioru  w raportach żywieniowych, racjonalne zużywanie do produkcji.

3)     Prowadzenie magazynu podręcznego.

4)     Utrzymywanie w stanie używalności zgodnie z przepisami  BHP i Ppoż. powierzonego sprzętu kuchennego.

5)     Dbanie o estetykę i czystość w pomieszczeniach kuchni i na zapleczu.

6)     Przestrzeganie noszenia odzieży czystej oraz  zgodnie z przepisami  BHP  i Ppoż.

7)     Branie udziału w ustalaniu jadłospisu dziennego i dekadowego.

8)     Wykonywanie prób pokarmowych zgodnie z zaleceniami stacji sanitarno – epidemiologicznej.

9)     Wykonywanie i stosowanie się do przepisów wydanych zgodnie z wdrażaniem standardów europejskich  – HACCP.

10)   Kierowanie wszystkimi pracami w kuchni.

11)   Należyte przestrzeganie wszystkich przepisów BHP i Ppoż. oraz  obowiązujących instrukcji obsługi maszyn.

12)   Wykonywanie innych prac wynikających z organizacji pracy w przedszkolu.

16. Zadania pomocy kuchennej

1)     Pomaganie kucharzowi w przyrządzaniu posiłków.

2)     Utrzymywanie czystości w kuchni, przyległych pomieszczeniach i dalszym zapleczu kuchennym oraz w wyznaczonych magazynach.

3)     Utrzymywanie w czystości wszystkich sprzętów i naczyń kuchennych, stosowanie do dezynfekcji tylko bezpiecznych środków.

4)     Wykonywanie zleconych czynności związanych z zakupem i dostarczaniem produktów.

5)     Pranie ręczników i ścierek kuchennych.

6)     W razie nieobecności kucharza pełnienie jego obowiązków.

7)     Bezwzględne przestrzeganie przepisów BHP i Ppoż., sanitarnych oraz wszystkich zaleceń zgodnie z HACCP.

8)     Wykonywanie innych prac poleconych przez dyrektora lub kierownika gospodarczego, wynikających z organizacji pracy.

17.  Zadania pomocy nauczyciela

1)  Spełnianie czynności opiekuńczych  i higienicznych w stosunku do dzieci  i pomaganie dzieciom w czasie posiłków.

2) Współuczestniczenie w organizowaniu zabaw, zajęć w sali i w ogrodzie.

3) Pomaganie w przygotowywaniu pomocy dydaktycznych i przy wystroju sali.

4) Pomaganie nauczycielce w czasie spacerów i wycieczek.

5) Pomaganie w przygotowaniu dzieci  do odpoczynku na leżakach  i po  leżakowaniu.

6) Utrzymywanie w stanie używalności zabawek, gier i książek w przydzielonej grupie.

7) W razie konieczności pełnienie dyżuru w szatni.

8) Utrzymywanie  w czystości przydzielonych pomieszczeń.

9) Bezwzględne przestrzeganie przepisów BHP i Ppoż.

10) Wykonywanie innych  prac poleconych przez dyrektora lub nauczycielkę pracującą razem w grupie wynikających z organizacji pracy na placówce.

18.  Zadania woźnej

1) Utrzymywanie porządku i czystości w wyznaczonych pomieszczeniach przedszkola zgodnie z wymogami sanitarnymi.

2) Utrzymywanie w bezwzględnej czystości sali, w której znajdują się dzieci.

3) Codzienne mycie  i dezynfekowanie łazienek  dziecięcych i dla dorosłych.

4) Utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu i urządzeń.

5) Codzienne zmywanie naczyń po posiłkach zgodnie z normami HACCP.

6) Mycie okien w zależności od potrzeby.

7) Pranie firan, obrusów i ręczników w zależności od potrzeby.

8) Pomoc dzieciom w każdej potrzebie ze szczególnym uwzględnieniem załatwiania potrzeb fizjologicznych, rozbierania i ubierania, mycia, jedzenia.

9) Rozkładanie sprzętu służącego dzieciom do odpoczynku.

10) Nakrywanie do stołu i podawanie posiłków  zgodnie z normami, kulturą  i estetyką.

11) Codzienne podawanie napojów dzieciom.

12) Pomaganie nauczycielce w czasie zajęć dydaktycznych szczególnie plastycznych, w czasie spacerów i wycieczek oraz w czasie wszystkich organizowanych uroczystościach  i imprezach.

13) Przestrzeganie przepisów BHP i Ppoż.

14) Wykonywanie innych prac poleconych przez dyrektora lub nauczycielkę  wynikających z organizacji przedszkola.

19. Zadania dozorcy.

1)  Sumienne pilnowanie obiektu i  mienia przedszkola.

2) Dbanie o stan techniczny urządzeń i sprzętu.

3) Dbanie o estetykę i utrzymywanie w czystości ogrodu i terenu wokół przedszkola.

4) Pielęgnacja trawników, drzew, krzewów, iglaków oraz kwiatów- podlewanie,  pielenie  i koszenie.

5) Codzienne zamiatanie, grabienie lub odśnieżanie i przeciwdziałanie gołoledzi na terenie obiektu i wokół obiektu ( ul. Żabińskiego)

6) Dokonywanie bieżących napraw : sprzętu, urządzeń, zabawek w przedszkolu i w ogrodzie.

7) W razie potrzeby dokonywanie zakupów na rzecz przedszkola.

8) Obowiązkowe pełnienie  dyżurów w szatni, przy drzwiach wejściowych..

9)  Przestrzeganie przepisów BHP i Ppoż..

10) Wykonywanie innych prac poleconych przez dyrektora, kierownika ds. gospodarczych  wynikających z organizacji pracy w przedszkolu.

11) Wykonywanie prac pielęgnacyjno – porządkowych  przy piaskownicach i  sprzęcie na terenie ogrodu.

12) Wykonywanie  drobnych prac konserwacyjnych na terenie placówki i  ogrodu przedszkolnego.

§ 12

  1. W przedszkolu jest utworzone stanowisko wicedyrektora, jego powierzenia i odwołania dokonuje dyrektor placówki po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej.

§ 13.

1.  Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednej lub dwóm nauczycielkom zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań, oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców lub prawnych opiekunów.

  1. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej  i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały czas uczęszczania dzieci do przedszkola.

§ 14.

1.  W przedszkolu może być utworzony oddział integracyjny w zależności od potrzeb w uzgodnieniu z organem prowadzącym.

2.  W przedszkolu zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne dla dzieci posiadających orzeczenie o kształceniu specjalnym.

Skip to content